flower 

Easy Solutions - Psychologická pracovní diagnostika

bottom
 

4 principy Easy Solutions

Vraťte se na začátek

V Tichomoří na ostrově Bora Bora kousek od turistického letoviska byla svého času umístěna nádrž, v níž byl chován pstruh duhový. Jednoho dne začali správci na hladině nacházet desítky uhynulých ryb. Tím se celý projekt ocitl v ohrožení, zbylí pstruzi měli být urychleně přesazeni jinam, i tak by to pro značně zadluženého vlastníka ryb znamenalo palčivé existenční starosti.

Bylo položeno několik jednoduchých otázek:
Kde se začali objevovat mrtví pstruzi? Skoro výhradně kolem břehu. Proč kolem břehu? Hledali zde drobný uhynulý okřídlený hmyz, který plaval na hladině. Proč pstruzi umírali? Pro pstruhy se jednalo o mimořádně toxický druh hmyzu. Kde se vzalo tolik mrtvého hmyzu u břehu nádrže? Nalétával zde na noční světla, dokud se nespálil a nepadl do vody.

Řešení: demontáž nově nainstalovaných světel a výměna za jiné s ochranou proti nalétávajícímu hmyzu.

To je příklad systémového myšlení zkoumajícího široké souvislosti, aby mohla být odhalena mnohočetnost příčin a účinků. Chytré společnosti jej používají pro hledání jednoduchého a ekonomicky nenáročného řešení. Pečlivě zkoumají vodítka a okolnosti. Dávají ty správné otázky. Vyhýbají se těm špatným. Nejdříve diagnostikují, až poté konají.

Zvolte správnou perspektivu.


Hledejte příčinu, ne výmluvu

Přivírání očí nad problémem může přijít velmi draho. Třeba na benzínové pumpě, když odkládáte výměnu motorového oleje. Nebo v manželství, když jeden z partnerů odmítá učinit malé ústupky, aby vyšel druhému vstříc. Nebo v letadle, když piloti ignorují varovné signály navigačních systémů.
Přivírání očí může přijít draho i celé firmy.
Když se lidé snaží najít viníky spíš než řešit problémy. Když jde o dobré posty spíš než o dobré nápady. Když je nafoukanost ponechána bez námitek. Když názory zůstávají nevyzkoušeny. Když jsou zpětné vazby míjeny nepovšimnuty.
Přivírání očí může přinutit chytré lidi dělat hloupé věci, protože je pro ně snazší ignorovat varovný signál. Ve většině případů se nejedná o vadu povahy. Prostě jsme jenom lidé. Očekávané výsledky jsou nahrazeny výmluvami a výčitkami. I ta nejlepší obchodní strategie se pak může stát zcela bezcennou.
Obáváte se příznaků? Raději se koncentrujte na příčinu.


Poznejte celého člověka

Někteří manažeři pohlížejí na lidi jako na žaludky. Snaží se je motivovat pouze platem a benefity. V dnešní ekonomice jde o postoj, který vede velmi rychle k nízké výkonnosti a vysoké fluktuaci.

Úspěšné organizace používají odlišný přístup. Motivují celého člověka.
Lidé mají hlavu. Chtějí růst a rozvíjet se intelektuálně. Chtějí se učit. Dejte jim dobrý důvod a oni se napřou daleko za hranice své pohodlnosti.
Lidé mají srdce. Chtějí, aby s nimi bylo zacházeno s laskavostí a důstojně. Chtějí pěstovat dobré vztahy. Chtějí cítit uznání.
Lidé mají ducha. Chtějí poznat smysl. Chtějí znát souvislosti. Chtějí být inspirováni. A také chtějí vědět, že to čím přispívají, má smysl, tedy že zapadají.
Jsou to jen hloupé řeči pro citlivé povahy? Ani náhodou. Je to klíč k tvrdé realitě a vysokému výkonu. Věřte tomu. Zkuste to.


Následujte směr

Sezónní turista většinou nesní o putování v divočině bez mapy a kompasu. Ale firmy to praktikují každý den.

Dva roky poté, co bylo v knize „In Search of Excellence“ zveřejněno 43 nejlépe prosperujících společností v USA, 14 z nich se ocitlo ve finančních nesnázích. Podle studie uvedené v Business Week byla příčina v neschopnosti flower_mpřizpůsobit se změnám.

Také jste nespokojeni s výsledky? Zkontrolujte svou mapu a kompas.

Strategické usměrňování je stejně kritické pro společnost jako pro cestovatele v džungli. Nazývejme to hledáním cesty, hledáním severu. Nazývejme to misí a vizí. Nazývejme to zodpovědností za ovlivňování směru nebo skutečným vedením. Nazývejme to chytrým byznysem. Není to cíl cesty, je to cesta. Převezměte vedení.
bottom